Portofoliul Colliers International în România a ajuns, în cei 10 ani de la înființarea departamentului de Property Management al companiei, la un total de 530.000 de metri pătrați de birouri și spații industriale administrate, în 26 de proiecte deținute de 14 proprietari, care găzduiesc peste 350 de chiriași.
Divizia de Property Management a Colliers International gestionează în București un portofoliu de 345.000 de metri pătrați de spații închiriabile industriale și de birouri și alți 187.000 de metri pătrați în țară. Din portofoliul total administrat în prezent, 390.000 de metri pătrați închiriabili sunt în proiecte de birouri, iar 140.000 de metri pătrați, în proiecte industriale.
În decursul celor 10 ani de activitate în segmentul de Property Management, Colliers a mai lucrat, fie în contracte de consultanță în această arie, fie în contracte de administrare zilnică, pe încă 760.000 de metri pătrați.
Modul în care ne desfășurăm activitatea și operăm pentru clienții noștri este foarte diferit astăzi de atunci , având în vedere know-how-ul echipei, cunoștințele și experiențele acumulate în acești 10 ani – Ștefania Baldovinescu, Senior Partner și Head of Real Estate
Departamentul de Property Management al Colliers este format din 23 de specialiști care administrează clădirile din punct de vedere tehnic și operațional, se ocupă de nevoile și solicitările chiriașilor sau oferă servicii financiare (facturări, plăți, venituri și costuri, reconcilieri) sau raportarea către proprietar, asigurându-se că toți chiriașii respectă obligațiile contractuale pe care și le-au asumat.
În ceea ce privește clădirile nou construite, divizia de administrare a proprietăților din cadrul Colliers International preia clădirea de la antreprenorul general și o pregătește pentru operarea zilnică, odată ce construcția este finalizată.
Prin aceste servicii, Colliers International asigură managementul anual al bugetelor de Service Charge de peste 18 milioane euro și generează economii pentru companiile care au ales să externalizeze administrarea proprietăților.
Departamentul de Property Management generează acum în medie 15% – 20% din cifra de afaceri a companiei, arată datele transmise de companie. În 2019, potrivit datelor publice, compania a avut, în 2019, o cifră de afaceri netă de aproximativ 32,7 milioane de lei și un profit net de 5,8 milioane de lei.
Doi dintre clienții cu care Colliers a început această activitate în 2011 – Allianz-Țiriac și Olympian Parks – sunt și acum în portofoliul companiei de consultanță imobiliară, alături de alte proiecte, precum cele de birouri Equilibrium, Business Garden Bucharest, The Office din Cluj-Napoca, The Bridge, Hermes Business Campus, Ștefan cel Mare Building, Art Business Center, portofoliul de birouri AdamAmerica, portofoliul de birouri al Smartown Group, Allianz Office Building Brașov, Asirom Timișoara precum și Olympian Park Brașov și Timișoara, Arad Business Park și ELI Park.
Colliers International Group Inc., unul dintre liderii globali în servicii profesionale imobiliare diversificate și al managementului investițiilor, are operațiuni în 68 de țări și peste 15.000 de specialiști. În 2019, veniturile corporate au fost de peste 3 miliarde de dolari (3,5 miliarde de dolari inclusiv afiliații), cu active gestionate de 33 miliarde de dolari.
Liderul segmentului este compania de consultanță imobiliară CBRE România, al cărei departament de administrare a proprietăţilor, înfiinţat în 2013, gestionează aproximativ 840.000 metri pătraţi desfăşuraţi în opt oraşe importante din ţară, potrivit datelor companiei. Printre acestea se numără clădirile de birouri Campus 6.1, Timpuri Noi Square, AFI Victoriei Plaza (anterior Aviatorilor 8), AFI Park Floreasca (anterior Floreasca Business Park), AFI Lakeview, Green Gate, Victoria Park, ONE Tower şi centre comerciale precum Sun Plaza Bucureşti, VIVO! Cluj-Napoca, VIVO! Constanţa, Shopping City Suceava. În regiunea Europei Centrale şi de Est, CBRE administrează o suprafaţă totală de 7,5 milioane de metri pătraţi de spaţii de birouri, centre comerciale şi spaţii industriale.
Un alt jucător important este Cushman & Wakefield Echinox, companie de consultanţă imobiliară afiliatul exclusiv al Cushman & Wakefield în România, deținut și operat independent. Cushman & Wakefield administrează un portofoliu de peste 420.000 de metri pătrați de spații de birouri, parcuri industriale și proiecte de retail, atât în Bucureşti, cât şi în principalele oraşe din ţară. Compania a anunțat recent preluarea administrării proiectul de birouri Floreasca Park, din nordul Bucureştiului, cu o suprafață închiriabilă de aproape 40.000 metri pătrați, unde cel mai mare chiriaș este compania americană de tehnologie Oracle.
Liderul pieței locale de consultanță imobiliară, compania JLL, și-a vândut, în 2019, divizia de property management companiei olandeze MVGM, în cadrul unei tranzacții regionale, care extindea prezenta MVGM în România și alte șapte țări – Spania, Portugalia, Belgia, Luxemburg, Polonia, Cehia şi Slovacia – pe lângă Olanda şi Germania. În urma tranzacției, la portofoliul companiei, de 6,4 milioane metri pătrați în Olanda și Germania, s-au adăugat peste 12 milioane de metri pătrați. În urma acordului semnat în noiembrie 2029, MVGM Property Management Romania a preluat în administrare spații de birouri și spații comerciale cu o suprafață de aproximativ 80.000 de metri pătrați, potrivit reprezentanților companiei.
Într-o analiză a tendințelor de pe piața imobiliară în 2021, consultanții Colliers estimau că acest an va fi dominat de chiriașii clădirilor de birouri, în condițiile unei creșteri rapide a pieței secundare de subînchiriere, adică peste 2% din stocul actual de birouri, conform estimărilor conservatoare din prezent, și a unei rate de neocupare de peste 10%.
O revenire semnificativă la birou a angajaților este așteptată începând cu mijlocul anului 2021, în contextul în care munca la distanță va deveni o modalitate permanentă de lucru, dar consultanții Colliers International consideră că firmele vor dori să își aducă angajații înapoi la birou cel puțin trei zile pe săptămână, pentru a încuraja munca în echipă și cultura organizațională.
Stocul modern comercial de spații de birouri, pentru închiriere, a ajuns în București, la finalul anului 2020, la o suprafață de aproape trei milioane de metri pătrați, din care aproximativ 60% sunt incluse în Clasa A, potrivit celei mai recente analize a companiei de consultanță CBRE.
Pe segmentul industrial-logistic, consultanții Colliers Internațional estimau că sunt șanse ca acesta să crească în 2021, întrucât premisele și tendințele recente care au susținut dezvoltarea depozitelor se păstrează: creșterea comerțului electronic, necesitatea de a răspunde unei extinderi rapide a schemelor moderne de retail la nivel național, nevoia înlocuirii stocului vechi și necompetitiv (inclusiv din punct de vedere al siguranței).
Conform estimărilor companiei de consultanți imobiliară JLL, stocul industrial modern oferit la închiriere în România a ajuns, la sfârșitul anului 2020, la peste cinci milioane de metri pătrati, de la aproximativ 4,46 milioane de metri pătrați la sfârșitul lui 2019.